23948sdkhjf

Danske webshops er spækket med fejl

Derfor fosser milliarderne ud af Danmark til indkøb i udenlandske netbutikker
Mens danskernes e-handel ifølge tal fra e-handelsforeningen FDIH hovedsageligt foregår uden for landets grænser, modarbejder teknikken i danske e-butikker kundernes købelyst.

Mere end hver tredje danske webbutik dumper med et brag, når det kommer til at guide kunderne hen til varer og services inden for fem sekunder, som regnes for den maksimale ventetid i en webshop.

Det afslører en ny, stor performance-undersøgelse som den danske it-virksomhed CIMA Technologies har lavet i samarbejde med it-performance-firmaet Plumbr.

- Ventetiderne på de danske webbbutikker hober sig op og skaber tilsammen en virkelig dårlig indkøbsoplevelse. Det er især kritisk, når konkurrenten kun er få klik væk, og kunderne derfor vælger at handle på udenlandske webshops, forklarer Sara Lind fra CIMA Technologies.

Undersøgelsen af ventetiderne i de danske online-butikker er foretaget i starten af september ved hjælp af Plumbr-teknologi, der blandt andet overvåger tidsforbruget fra det første klik i webbutikken, til et element er loadet på en webside.

Hvert millisekund tæller
600 danske webbutikker har i undersøgelsen været under performance-luppen.

37 procent – eller 223 danske online-butikker – dukkede aldrig eller kun halvt op for at betjene kunderne inden for de fem første kritiske sekunder.

Uden for Danmarks grænser har e-shops for længst fundet ud af, at hver fejl og sekund tæller, når forvente kunder træder ind af butikkens on-line dør​.

It-giganten Amazon har eksempelvis anslået, at hvert 100 millisekunders forsinkelse koster internet-supermarkedet et salgs-tab på én procent. Det vil sige, at hvert vente-sekund koster 10 procent af salget hos Amazon.com.

Søgegiganten Google er kommet frem til, at fem ekstra sekunders ventetid koster 20 procent af alle søgninger. Dermed vinker Google farvel til mere end en milliard reklamevisninger, hvis søgemotoren hakker.

- Fem sekunder lyder måske ikke af så meget, men forestil dig, at du selv skal vente fem sekunder på, at varerne dukker op på en hjemmeside. Forestil dig derefter, at du skal vente fem sekunder hver gang, du vil købe noget på nettet. Den ventetid behøver ingen at leve med, lyder det fra Sara Lind.

Få fejlene rettet
For at komme ventetiderne til livs tilbyder CIMA Technologies en gratis test-rapport, som man kan lave på et kvarters tid.

Test-rapporten inkluderer webbutikkens performance-tal, efter søgerobotter fra Plumbr-teknologien igen og igen har været forbi og simulere flere kundebesøg og måle hjemmesidens respons.

Med permanent live-overvågning af kundevenligheden på en webshop, kan teknologien helt ned på kodelinje-niveau fortælle teknikere i webshoppen, hvor skoen trykker, og dermed forhindre, at kunderne rykker videre.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.315